Matematyka w przedszkolu

Matematyka - zwana królową nauk - uznawana jest w szkole za jeden z trudniejszych przedmiotów. Często sprawia ona uczniom wiele problemów. Czy to kwestia braku talentu albo szczególnych zdolności matematycznych? Czy istnieje sposób, aby to zmienić? Czy właściwe przygotowanie przedszkolne pozwala uniknąć trudności z matematyką w szkole?

Im wcześniej tym lepiej
Zainteresowanie dzieci matematyką należy rozbudzać możliwie wcześnie - im wcześniej tym lepiej. Dobrze jest wykorzystać dziecięcą naturalną ciekawość świata i ich ogromną chęć poznawania rzeczywistości. Już przedszkolak jest w stanie wykształcić podstawowe matematyczne myślenie. Ponadto na tym etapie rozwoju, dziecko przyswaja dwa razy więcej informacji niż w późniejszych latach. Wynika to z faktu, że podstawowa sieć neuronów w mózgu tworzy się do 6 roku życia, czyli na etapie edukacji przedszkolnej. Im gęstsza jest sieć, tym sprawniej przebiegać będą w przyszłości procesy poznawcze dziecka - w tym nauka matematyki. Kluczowe jest zatem, aby dostarczać małym dzieciom bodźców, które pobudzają rozwijanie połączeń nerwowych, kształtując jednocześnie umiejętność koncentracji oraz logicznego myślenia. Stymulujące środowisko we wczesnych latach życia dziecka sprawi, że późniejsza nauka przyjdzie mu łatwiej.
Nauka przez zabawę
Od dawna wiadomo, że dzieci najchętniej uczą się przez zabawę. Łatwiej przyswajają wiedzę, kiedy przekazywana jest im ona w ciekawy sposób. W tym celu można wykorzystywać (obok standardowych pomocy dydaktycznych) kreatywne gry, muzyka czy przybory plastyczne. Stosowanie zadań w formie zagadek i łamigłówek sprzyja nie tylko rozwojowi podstawowych zdolności matematycznych, ale również rozwija zdolności manualne, językowe i społeczne.
- Ważne, aby na tak wczesnym etapie rozwoju wykształcić w maluchu przekonanie, że nauka może być rozrywką, a nie przykrym obowiązkiem – mówi Judith Mermelstein, metodyk programu MathRiders.– W oparciu o takie założenie wraz z autorytetami w dziedzinie matematyki, pedagogiki oraz behawioryzmu dziecięcego opracowaliśmy MathRiders - dostosowany do indywidualnych potrzeb i zdolności program nauczania dla dzieci od 4. do 18. roku życia. Wdrożyliśmy go dotychczas w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Portugalii – dodaje.
Matematyczna gimnastyka umysłu
Częstą przyczyną braku skupienia dzieci na lekcjach matematyki jest zbyt liczna klasa, w której nauczyciel nie ma fizycznej możliwości poświęcenia wystarczającej uwagi każdemu z uczniów, by weryfikować właściwe przyswojenie wiedzy. Dzieci osiągają najlepsze efekty podczas pracy w małych grupach. – Zarówno dzieci w wieku przedszkolnym, jak i w pierwszych klasach szkoły podstawowej, wymagają indywidualnego podejścia – tłumaczy Judith Mermelstein z MathRiders. – W programie Mathjogs dla uczniów w wieku od 4 do 11 lat, maluchy pracują w 5-8 osobowych zespołach. Umożliwia to skupienie się prowadzącego na potrzebach każdego uczestnika, jednocześnie pozwalając na dynamiczną naukę - dodaje. W mniejszych grupach mamy również większą dowolność stosowania zróżnicowanych metod dydaktycznych. Mają tu rację bytu aktywne techniki nauczania przez bajki, piosenki, opowieści i łamigłówki, w które zaangażować można każdego ucznia z osobna. Taka „gimnastyka umysłu” pomaga budować podstawy zrozumienia liczb, kształtów i wzorów.
Czym skorupka za młodu nasiąknie...
Rozbudzanie u dzieci zainteresowania nauką i matematyką w tak młodym wieku, buduje u nich pozytywny stosunek do tego przedmiotu. Pomaga w tym łączenie nauki z zabawą w gronie rówieśników. Śpiewanie piosenek, rozwiązywanie łamigłówek, czytanie bajek – to tylko kilka sposobów na zainteresowanie dziecka tematem i przykucie jego uwagi. Po opanowaniu podstawowych zagadnień i przekonaniu się jak łatwo mu to przyszło, nabierze motywacji do dalszego uczenia się. Przyczyni się to także to zwiększenia jego wiary we własne możliwości i zdolności. Maluch wypracuje pewność siebie i z większą ochotą podejdzie do trudniejszych zadań. Wykształcenie dobrych nawyków już na początku jego przygody z matematyką, przełoży się na odnoszenie dalszych sukcesów w nauce.

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.